Priser för råmaterial och logistik är historiskt höga. Med ett krig ovanpå detta så har priserna för däck rusat i höjden. Svenska återförsäljare har märkt av att tillgången strypts. Detta beror till stor del på att en stor del av tillverkningen av däck sker just i Ryssland.
Man räknar med att priserna för däck kan komma att stiga rejält under kommande månader. En del pratar om så mycket som 15%. De stora däckmärkena har redan ökat sina priser.
Bridgestonedäck kostar 10% mer
I USA har man sett att Bridgestone såväl som Firestone och Fuzion däck har ökat i pris med 10% under mitten av sommaren 2022. Detta var för däck till lättare truckar och motorcyklar. Däcken för jordbruk gick upp med hela 15% både i USA och Kanada våren 2022.
Continental däck har också ökat priserna
Continental däck för bilar och lättare truckar har också gått upp. Det här är inget nytt för detta däckföretag. De har höjt sina priser i etapper under det senaste året. Continental äger svenska Gislaved däck så detta påverkar givetvis också priserna för däck i Sverige.
Goodyear stegrade också i pris
Märket Goodyear ökade sina priser i USA och Kanada med cirka 10%. För arbetstruckar blev det en pristegring på 6%.
Det är inte bara kriget i Ukraina som påverkar däckpriserna. Marknaden har också bekymmer med ökade kostnader för arbetskraft. Det är något som avspeglas i priserna för däck över hela världen. Svensk gummiindustri dras ju även med ökade kostnader för el och det är något som kan ses i flera delar av världen.